Metoda EFT – najprostsza wersja Techniki Emocjonalnej Wolności

Metoda EFT – najprostsza wersja Techniki Emocjonalnej Wolności

Czym jest metoda EFT i na co pomaga

EFT to naukowo sprawdzona metoda eliminowania stresu i chronicznych dolegliwości. 

W skrócie jest to połączenie fizycznego opukiwania punktów na ciele z koncentracją na problemie, by wywołane tym mikrodrżenia wysłały sygnał do mózgu i uspokoiły reakcję stresową naszego organizmu, w ten sposób odprogramowując automatyczne, negatywne reakcje.

Metoda EFT jest dość prosta i można ją stosować nawet samodzielnie. 

Stosuje się ją na wiele różnych problemów na poziomie emocjonalnym, mentalnym czy fizycznym. Tak naprawdę można ją stosować ją na wszystko, co tylko przyjdzie nam do głowy – tutaj więcej o tappingu/ opukiwaniu.

“Nie wiem co mówić podczas opukiwania”

Mimo prostoty i skuteczności tej metody, czasem spotykam się z opiniami osób, które próbują sami jej używać, że jej nie stosują, ponieważ … nie wiedzą co mówić, nie wiedzą jak zrobić tzw. ustawienie, itd. (czyli jak to jest w klasycznej Technice Emocjonalnej Wolności Garego Craiga).

I jest im trudno ją stosować nawet wtedy, gdy przekonają się na sobie, że działa, że widzą efekty, że coś się zmieniło. 

Prosta wersja EFT (tappingu, opukiwania)

Dlatego, na początek przygody z EFT, gorąco polecam jej uproszczoną wersję, gdzie nie używamy słów i klasycznej skali stresu SUD, a nasze ciało jest naszym przewodnikiem.

Jest ona szczególnie przydatna gdy:

  • dopiero zapoznajesz się z tą metodą,
  • chcesz samodzielnie pracować ze sobą i mieć narzędzie do uwalniania stresu,
  • znasz trochę EFT, ale nadal masz problem, by nazywać swoje emocje czy dobierać słowa w procedurze EFT Garego Craiga,
  • przytłacza cię ilość stresujących aspektów twojego problemu i nie wiesz od czego zacząć,
  • potrzebujesz szybkiego narzędzia, które pomoże ci, gdy jesteś w emocjach,
  • chcesz pomóc dziecku lub nauczyć je jak radzić sobie na co dzień ze stresem.

Autorką wersji “Traffic Lights Tapping”  jest Gwyneth Moss, EFT Master, link do jej strony

EFT – od czego zacząć?

Twoje ciało jest wspaniałym przewodnikiem. Zawsze daje ci sygnały, że coś jest nie tak, że pojawia się stres i niepokój. Nieraz z tym walczysz, odpychasz czy ignorujesz nie zauważając tych znaków. A twoje ciało krzyczy głośniej, pojawiają się choroby, wpadasz w wir stresu, i tak dalej.

Zatem zacznij od prostego postanowienia – od teraz chcę na nowo nauczyć się odczytywać sygnały mojego ciała, by móc skuteczniej radzić sobie ze stresem. I słuchaj. Słuchaj swojego ciała. 

Wykorzystaj prostą metodę sygnalizacji świetlnej, by nauczyć się współpracy ze sobą, by móc wrócić do przyjaźni ze swoim ciałem i korzystać z jego mocy. I uwalniać stres.

Sygnalizacja świetlna – tapping na stres

Krok 1 – sygnały stresu

Zatrzymaj się. Zwróć uwagę na sygnały stresu w ciele, myśli i emocjach – jak na ciebie wpływa, gdzie w ciele go odczuwasz, zauważ swój oddech, bicie serca, skórę, brzuch, myśli, zachowanie …

Krok 2 – kolor

Jaki kolor ma twój stres – czerwony, żółty czy zielony?

Czerwony to niebezpieczeństwo, zatrzymaj się i opukuj od razu (kolejne kroki). Żółty jest wtedy, kiedy zauważasz jak twój stres rośnie, zwolnij i opukaj. Zielony to spokój, mimo wszystko możesz przejść dalej, by jeszcze lepiej się poczuć, jeśli chcesz.

Krok 3 – opukiwanie 5xO

Opukaj wykorzystując wszystkie punkty EFT z klasycznej wersji według schematu (opis punktów znajdziesz tutaj)

5xO: oddech-opukaj-oddech-opukaj-oddech, czyli

-weź 2-3 spokojne oddechy

-rundka opukiwania: opukaj wszystkie punkty 12-20 razy

-weź 2-3 spokojne oddech

-rundka opukiwania: opukaj wszystkie punkty 12-20 razy

-weź 2-3 spokojne oddechy

Na koniec sprawdź ponownie: jaki kolor światła ma teraz twój stres: czerwony, żółty, zielony?

Jeśli czerwony czy żółty: powtórz proces, kontynuując aż będzie zielony. 

Obejrzyj poniższe video, pobierz ściągę na swój komputer >>> ściąga

Twoja apteczka pierwszej pomocy

Uczyń ten schemat swoją metodą pierwszej pomocy. Szybko zauważysz efekty.

Aby wzmocnić jego działanie wyrób sobie nowy nawyk, np. stosuj powyższe kroki przez tydzień rano i wieczorem. Zajmuje to dosłownie 3 minuty.

Acha, i nie musisz w to wierzyć, żeby działało.

Wskazówka na codzień: czerwony – zatrzymaj się i opukaj, żółty -zwolnij i opukaj, zielony – jedź dalej 🙂

Photo by Fakhir Labib on Unplash

Chcesz więcej wiedzieć o metodzie EFT i jej wykorzystaniu?

Warto też przeczytać:

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Top