12 sposobów na opisanie Uważności

Świadome myśli dodają koloru naszym uczuciom i doświadczeniom, nadają znaczenia pomysłom i koncepcjom, ale też powodują, że zostajemy wciągnięci w wir niepokojów, lęków, wyobraźni i fantazji.

To jest nasz tak zwany normalny styl bycia i życia. Jednak, prosta koncepcja ze Wschodu – Mindfulness (w polskiej literaturze najczęściej tłumaczona jako Uważność) – może przynieść zdrowe zmiany w stylu życia, jeśli naprawdę chcemy je zastosować na co dzień.

Mindfulness jest prostym, Wschodnim podejściem do życia, które obecnie Zachodnia medycyna zaczęła odkrywać jako potężne narzędzie do radzenia sobie ze stresem. Wielu psychoterapeutów na całym świecie stosuje obecnie strategie oparte na uważności m.in. w leczeniu różnych problemów psychologicznych, takich jak PTSD, depresji, a nawet zaburzeniach osobowości.

Na czym polega?

Zamiast ciągłego „przebywania” w przeszłości lub przyszłości (za pomocą myśli), Mindfulness uczy nas bycia w chwili obecnej, w sposób mniej reaktywny i bez osądzania. Żyjąc w chwili obecnej masz możliwość wprowadzania zmian w sytuacje, które mają wpływ na ciebie. Nic nie możesz przecież zrobić w przyszłości lub w przeszłości!

Czym jest Mindfulness i co jest ważne?

Mindfulness (Uważność) za słownikiem Oxford Dictionary to:

 „Stan psychiczny osiągnięty poprzez skupienie się na własnej świadomości na chwili obecnej, podczas gdy spokojnie dostrzegamy i akceptujemy swoje uczucia, myśli i doznania cielesne” .

Patrząc z perspektywy osoby początkującej w Mindfulness ważne są dwie rzeczy: (1) utrzymanie przytomności umysłu w chwili obecnej (2) bycie neutralnym i nie osądzającym swoich myśli